Renault Captur Forums banner

Automatische grootlichtfunctie - 24MY Esprit Alpine

2.7K views 17 replies 4 participants last post by  rencar  
#1 · (Edited)
We hebben een gloednieuwe hybride Esprit Alpine Captur, maar we hebben moeite met de automatische grootlichtfunctie van de auto. We hebben het handboek en de dealers geprobeerd, maar het is lastig om de functie te vinden om het automatische grootlicht tijdelijk uit te schakelen. Wanneer het automatische grootlicht aangaat, wat vrij vaak gebeurt, detecteert het, zoals normaal, geen auto's die uit zijstraten komen, dus willen we snel het grootlicht uitschakelen om mensen niet te verblinden. Het lijkt erop dat de enige manier om dat in onze Captur te doen, is om te rommelen en te proberen het uiteinde van de hendel de goede kant op te draaien om de hele automatische verlichtingsfunctie uit te schakelen? Is dat de algemene opvatting?

De handleiding suggereert dat je de hendel naar voren kunt duwen, maar dat schakelt het verblinden niet uit, alleen het uitschakelen van de automatische koplampfunctie doet dat. De hendel naar voren duwen lijkt alleen het grootlicht permanent in te schakelen totdat je hem terugtrekt!

Op onze Megane druk je gewoon op de knop aan het einde van de hendel en druk je er nogmaals op om hem opnieuw in te schakelen. De rit van vandaag resulteerde in het volledig uitschakelen van de automatische koplampfunctie en het teruggaan naar de ouderwetse methode.

Alle gedachten worden gewaardeerd.

#2 ·
Sorry, hier kan ik niet mee helpen, want ik lijk nooit ergens te rijden waar de automatische grootlichtstraal aan moet. Ik plaats dit gewoon zodat je je niet genegeerd voelt! Als ik de functie ooit gebruik, zal ik het zeker onderzoeken.

#3 ·
Bedankt - de bediening voor deze functie lijkt bizar. We geven er de voorkeur aan om de lichten in de automatische stand te laten, zodat als het donker begint te worden, de dimlichten aangaan.

Met de manier waarop het lijkt te werken, rijd je rond en verblind je mensen en moet je in het pikdonker zitten te rommelen, proberen het uiteinde van de lichthendel de goede kant op te draaien om de hele automatische functie uit te schakelen, en je zorgen maken dat je uiteindelijk de koplampen uitschakelt!

Lijkt een heel vreemd ontwerp/gedrag. We zouden verwachten dat een simpele ruk aan de hendel de automatische dimlichten tijdelijk uitschakelt en dat het omgekeerde het dan weer inschakelt. Kan geen manier vinden om alleen de dimlichtfunctie uit te schakelen, zonder de hele automatische verlichting uit te schakelen.

#4 ·
Mijn auto (het model van vóór de uwe) heeft geen 'uit'-optie op de lichthendel. Wanneer de auto denkt dat het donker genoeg is, gaan de lichten aan - dit maakt het moeilijk om de lichten per ongeluk uit te schakelen. Heeft uw lichthendel een 'uit'-optie?

Mijn hendel heeft slechts 3 standen in de volgende volgorde: Auto/Stadslicht/Autolicht. Dus, aan het ene uiterste is het de automatische grootlicht en aan het andere uiterste is het de handmatige grootlicht, waardoor het gemakkelijk (en vrijwel onfeilbaar) is om van de ene methode naar de andere te schakelen.

#6 ·
Er lijken nu een aantal nieuwe auto's te zijn zonder "uit"-stand voor de lichten. Ik hoop dat dit niet komt door wetgeving. Als een van de schijnbaar weinige mensen die nog een garage gebruiken, wil ik niet dat de koplampen onnodig aan/uit gaan voor korte duur wanneer ik de auto in/uit de garage verplaats vanaf mijn oprit; ik ben heel goed in staat om te beoordelen wanneer de koplampen moeten worden ingeschakeld, hartelijk dank.....

#7 ·
Op de indicatorstengel zit een instelling voor automatische verlichting en de koplampen gaan automatisch aan wanneer er onvoldoende licht wordt gedetecteerd. De grootlichtfunctie werkt door de indicatorstengel van u af te duwen, waardoor de grootlichten worden ingeschakeld wanneer er geen voertuig voor u wordt gedetecteerd - de mijne lijkt naar verwachting te werken, als er een tegemoetkomende auto nadert, dimmen de lichten, net als wanneer u een langzamer rijdend voertuig voor u nadert - ik herinner me geen gevallen waarin voertuigen staan te wachten om af te slaan vanaf een zijweg.

#9 ·
Op de foto's hieronder zie je de lichten in hun standaard automatische positie en de pictogrammen op het scherm. De tweede foto laat zien wat er gebeurt als de lichten in die automatische positie blijven staan en je de lichthendel naar voren duwt (het grootlicht gaat permanent aan). De derde foto toont de lichthendel zelf.

#10 ·
Nee, mijn auto is een model uit 2023, maar hij heeft de automatische grootlichtfunctie en toont bij activering dezelfde twee lichtsymbolen als op uw eerste foto. Als zodanig blijven de koplampen bij het rijden in een gebied met straatverlichting op dimlicht staan en schakelen ze alleen over op grootlicht wanneer u een gebied zonder straatverlichting betreedt, maar schakelen ze terug naar dimlicht zodra een tegemoetkomende lichtbron wordt gedetecteerd.
Ik kan me niet voorstellen dat de dealer iets heeft gedaan om de auto anders in te stellen - ik weet niet zeker of dat ĂĽberhaupt mogelijk zou zijn?
Het zou vreemd zijn als Renault het expres zo had gemaakt, dus zou het een defect kunnen zijn?

#11 · (Edited)
Hallo @rencar. Je lichthendel is identiek aan de mijne. Ik durf te wedden dat Renault zou zeggen dat er niets 'mis' is met de verlichting van je auto - zelfs als jij (en mogelijk ik) geloven dat het misschien niet helemaal geschikt is voor het doel. Persoonlijk denk ik dat veel van deze nieuwe betuttelende 'veiligheids'-regelingen in moderne auto's verre van perfect zijn - het botsingsvermijdingssysteem is er een van. Ik ben van mening dat als de bestuurder niet alle noodzakelijke aspecten van de auto in het dagelijks leven kan besturen, hij niet achter het stuur zou moeten zitten. Wat betreft het feit dat je auto 'niet goed is geconfigureerd bij de dealer', zou ik verbaasd zijn als de dealer iets anders doet dan de auto opknappen voor aflevering en een of twee sierdelen monteren, indien nodig? Ik ben er niet van op de hoogte dat ze met de elektra knoeien, toch? Omdat ik een beetje oud ben, denk ik dat ik het met @IvorETower eens ben - een extra gadget is vaak niets meer dan iets anders dat op een dag kan falen en je garage onnodig kan verlichten! Trouwens, Ivor, je kunt het verblindende licht in de garage minimaliseren door de lichthendel op 'stadslicht' te zetten - maar dat gaat toch voorbij aan het doel van lichten die automatisch aangaan, nietwaar, lol!!! Wat we allemaal echt nodig hebben, is een microchip die in ons hoofd is geĂŻmplanteerd en onze gedachten kan lezen en de auto kan laten doen wat we denken. Ik durf te zeggen dat iemand eraan werkt. Ik kan niet wachten! Ik ben nog steeds van plan om mijn auto binnenkort op een heel donkere plek te stoppen en de lichthendel te testen. Ik hoop alleen dat de politie niet denkt dat ik bezig ben met het dealen van drugs of zoiets :) Eigenlijk is er geen politie, toch - dus waar maak ik me zorgen over?

#12 ·
Je zou zeker de nieuwe voorschriften niet leuk vinden die ervoor zorgen dat alle Renault-veiligheidssystemen bij het inschakelen standaard aan staan en dingen doen zoals piepen, wanneer je slechts 1 mph boven de afgelezen snelheid van de borden gaat. Vaak worden borden verkeerd gelezen. Gelukkig kan de fysieke My Safety-knop twee keer worden ingedrukt elke keer dat je in de auto stapt, om ze allemaal weer uit te zetten!

#13 ·
Je zou de nieuwe voorschriften zeker niet leuk vinden, die ervoor zorgen dat alle Renault-veiligheidssystemen standaard worden ingeschakeld bij het starten en dingen doen zoals een piepje geven als je maar 1 mph boven de afgelezen snelheid van de borden gaat. Vaak leest hij borden verkeerd. Gelukkig kan de fysieke My Safety-knop twee keer worden ingedrukt elke keer dat je in de auto stapt, om ze allemaal weer uit te schakelen!
Ik DENK dat je dat geluid permanent kunt uitschakelen via het multimediascherm van de auto (zodat je het niet elke keer hoeft te doen als je in de auto stapt). Sterker nog, ik weet zeker dat ik dat op de een of andere manier heb gedaan.

#15 ·
Bedankt - om te onthouden voor iedereen die naar de herziene Captur kijkt, aangezien ze allemaal de automatische groot/dimlichtfunctie hebben.

Dit is het soort verandering dat je pas beseft als je de auto hebt gekocht. Omdat we pas 's nachts met de auto hebben gereden nadat we hem hadden, hebben we deze verandering van functie pas opgemerkt.

#16 ·
Zoals verwacht bevestigen Symbioz-eigenaren nu ook dat ze hetzelfde probleem hebben met de automatische dimfunctie en deze niet langer tijdelijk snel kunnen in- of uitschakelen door aan de lichthendel te trekken of te duwen.

#17 ·
Ik heb eindelijk een praktijktest gedaan en ik kan hier geen probleem zien.
U zet de lichthendel op 'AUTO', vervolgens duwt u hem van u af om de automatische grootlichtfunctie te activeren. Als u de functie om welke reden dan ook wilt overrulen (om de koplampen te dimmen), trekt u de hendel gewoon één klik naar u toe. Wat kan er eenvoudiger zijn?
Als u de hendel weer van u af duwt, wordt het automatische grootlicht weer geactiveerd (wat heel goed lijkt te werken op mijn auto).

Is het anders op de facelift 2024 auto's?