Renault Captur Forums banner

Software-update om de computer van de motoren te herkalibreren

20K views 43 replies 15 participants last post by  Phil7769  
#1 ·
In mijn Renault-app heb ik een bericht ontvangen met de tekst: "Onze teams hebben vastgesteld dat uw voertuig een software-update nodig heeft om de computer van de motor opnieuw te kalibreren. Zonder deze update ziet u mogelijk de STOP-waarschuwingslampjes en de melding ELEKTRISCH STORINGSGEVAAR op het dashboard van uw voertuig. U kunt ook een storing ervaren."

Heeft iemand anders dit bericht ontvangen? De auto is een 2023 Rive Gauche Hybrid, maar ik neem aan dat dit geldt voor alle hybride motoren?
Ik zal natuurlijk regelen dat de auto wordt ingepland om te worden bekeken.

#2 ·
Ja, ik heb dezelfde melding gehad en de auto is pas 7 weken na de leverdatum, 460 mijl, captur phev. Ik had vergelijkbare problemen met mijn vorige Renault, Megane, die me vertelde dat als ik de motor niet stopte, deze onherstelbaar beschadigd zou raken. Verontrustend. Ik bleef echter doorrijden en het was oké. Uiteindelijk werd de software gecorrigeerd. Neem volgende week contact op met de dealer.

#4 ·
Op mijn Renault-app heb ik een bericht ontvangen met de tekst: “Onze teams hebben vastgesteld dat uw voertuig een software-update nodig heeft om de computer van de motor opnieuw te kalibreren. Zonder deze update ziet u mogelijk de STOP-waarschuwingslampjes en de melding ELEKTRISCHE STORING GEVAAR op het dashboard van uw voertuig. U kunt ook een storing ervaren.”

Heeft iemand anders dit bericht ontvangen? De auto is een 2023 Rive Gauche Hybrid, maar ik neem aan dat dit geldt voor alle hybride motoren?

Ik zal natuurlijk regelen dat hij wordt ingeboekt om naar te laten kijken.
Ja, die heb ik. Ik wilde graag weten of de update ook de oplossing voor de problemen met hoge toerentallen bevat.
Het bevat alles wat je hierboven hebt gezegd.
Maar ik heb gehoord dat er een update was om de toerentallen te corrigeren. Ik vraag me af of dit de update is die dat probleem samen met de bovenstaande problemen zal bevatten???

#6 ·
Ja, dat heb ik. Ik wilde weten of de update patch ook de oplossing voor de problemen met hoge toerentallen bevat.
Het bevat alles wat je hierboven hebt gezegd.
Maar ik hoor dat er een update is om de toerentallen te corrigeren, en ik vraag me af of dit de update is die dat probleem zal bevatten, samen met de bovenstaande???
Ten eerste zou ik het niet weten totdat ze het meenemen om de update uit te voeren en ten tweede, zoals ik eerder heb gepost, is mijn auto pas op 1 maart geleverd en heb ik het hoge toerental niet opgemerkt, dus misschien heeft mijn auto die update al? Het duurt even voordat ik mijn auto kan laten boeken vanwege een aankomende vakantie, dus misschien kan iemand anders zijn bevindingen rapporteren?

#5 ·
Op mijn Renault-app heb ik een bericht ontvangen met de tekst: “Onze teams hebben vastgesteld dat uw voertuig een software-update nodig heeft om de computer van de motor opnieuw te kalibreren. Zonder deze update ziet u mogelijk de STOP-waarschuwingslampjes en de melding ELEKTRISCHE STORING GEVAAR op het dashboard van uw voertuig. U kunt ook een storing ervaren.”

Ik zal natuurlijk regelen dat het wordt ingeboekt om naar te laten kijken.
Ook had ik er al een, maar heb hem kort daarna verkocht voor dit Bose-editie model
Maar die update is voor alle modellen op de engineered e tech
Het gebeurde op die auto die ik had, het kwam op het dashboard te staan, het lichtte allemaal rood knipperend op en zei stop auto motorstoring en alles hierboven zoals je zegt wat de update inhoudt,

Dat kwam allemaal toen het sneeuwde en de camerasensor van het scherm niets voor zich kon lezen en de sensoren sneeuw erop hadden,
Ik denk dat de auto dan een systeemfout zelfscan uitvoert en nadenkt wat er aan de hand is, hij kan niets voor zich lezen,
Toen werd het dashboard helemaal rood en alles wat in de update stond was systeemfouten weergegeven stop auto etc etc maar toen ik de auto in zijn achteruit zette om achteruit te rijden ging het uit,
Ik heb het niet meer gezien,
Maar toen ik net de oprit opreed, gebeurde het, zei dat er een systeemfout was geweest etc etc,
Maar zoals ik al zei, het ging uit toen ik de oprit opreed en het motormanagement-teken ging ook uit,
Ik heb het niet meer gezien,
Maar een paar weken later heb ik de auto voor deze verkocht, maar die auto die ik verkocht heb was gloednieuw, ik heb hem terugverkocht met 200 mijl op de teller, dus er is een probleem met ze allemaal over deze kwestie en ook hoge toeren, dus ik hoop dat deze update alles hierboven en hoge toeren oplost,
Weet je het?
Wie heeft de update laten repareren en of de motor soepeler draait? ???
Laat het me weten, bedankt
Heb mijn auto ervoor ingeboekt, het duurt meer dan 5 uur, dus ze hebben de auto een dag nodig, zodat jullie het allemaal weten, maar zoals ik zeg, niemand lijkt te weten of het een oplossing bevat voor de problemen met de hoge toeren, hij draait veel te hoog alleen maar om de batterijen op te laden, belachelijk, niet nodig, soepeler toeren doen nog steeds hetzelfde werk.

Laat het jullie allemaal weten nadat het de problemen met de hoge toeren heeft opgelost, zodra ik het heb gedaan, niet ingeboekt tot 9 juni 2023.

#8 ·
De jouwe zal het doen, neem het op een weg met gescheiden rijbanen met 80 km/u en meer, wanneer de motor moet inschakelen, zie je dat hij hoog in de toeren gaat, het gaspedaal doet niets om te regelen, dan gaat de motor in de toeren, dus de motor gedraagt zich als een generator die daar maar zit en zich uit de naad draait.
De elektromotoren drijven het voertuig aan
en de motor draait zich helemaal suf om de batterijen op te laden terwijl je rijdt.
Slechte constructie, het is niet nodig om zo hoog in de toeren te gaan, constante toeren doen hetzelfde werk, ze moeten het gewoon oplossen.
Zorg ervoor dat de motor minder toeren maakt, dan kom je er snel genoeg achter met de jouwe.

#19 ·
Ik had hoge toeren voor de update, maar niet vaak. Sinds de update heb ik nog steeds hoge toeren, maar ze lijken niet zo hoog te zijn als voorheen. Ik heb de indruk dat het sneller oplaadt als je heuvelafwaarts rolt en het brandstofverbruik lijkt beter te zijn. Vandaag, tijdens een rit van Melton Mowbray naar Derby, gaf de boordcomputer van de auto een gemiddelde van 62 mpg aan.

#21 ·
Ik had hoge toeren voor de update, maar niet vaak. Sinds de update heb ik nog steeds hoge toeren, maar ze lijken niet zo hoog te zijn als voorheen. Ik heb de indruk dat het sneller oplaadt bij het bergafwaarts rijden en het brandstofverbruik lijkt beter te zijn. Vandaag op een rit van Melton Mowbray naar Derby las de boordcomputer 62 mpg gemiddeld.
Lijkt iets beter te zijn dan na deze update. Ik gok op betere brandstof dankzij minder toeren in de hoge band, dus minder toeren betekent meer mijlen per gallon ☺
Laat het je weten als de mijne klaar is na 9 juni

#22 ·
Ik krijg ook de enge berichten in mijn Renault-app. Mijn PHEV is pas 10 maanden oud, dus boek ik mijn 1e servicebeurt en probeer dit op te lossen. Stoneacre Chesterfield service center vertelde dat alles gedaan was toen ik mijn auto na vier uur ophaalde. Maar een dag later open ik de app, en dezelfde melding verschijnt! Zo ongelukkig, bel het center, ze zeiden dat ze me terug zouden bellen, een paar uur gewacht, niets ontvangen. Morgen rijd ik rechtstreeks naar het center.

#23 ·
Ik krijg ook de enge berichten in mijn Renault-app. Mijn PHEV is pas 10 maanden oud, dus boek ik mijn 1e servicebeurt en probeer dit op te lossen. Stoneacre Chesterfield service center vertelde dat alles klaar was toen ik mijn auto na vier uur ophaalde. Maar een dag later open ik de app, en dezelfde melding verschijnt! Zo ongelukkig, bel het centrum, ze zeiden dat ze me terug zouden bellen, een paar uur wachten niets ontvangen. Morgen rijd ik rechtstreeks naar het centrum.
Hoi, het duurde meer dan een week voordat het bericht in mijn app was verdwenen nadat de update was uitgevoerd.

#27 ·
Op mijn Renault-app heb ik een bericht ontvangen met de tekst: "Onze teams hebben vastgesteld dat uw voertuig een software-update nodig heeft om de computer van de motor opnieuw te kalibreren. Zonder deze update ziet u mogelijk de STOP-waarschuwingslampjes en de melding ELEKTRISCHE STORING GEVAAR op het dashboard van uw voertuig. U kunt ook een storing ervaren."

Ik zal natuurlijk regelen dat hij wordt ingeboekt om ernaar te laten kijken.
De mijne is hetzelfde geweest op de app, ik heb 17.000 mijl gereden en hij wordt vandaag geüpdatet, na 8 uur wordt hij nog steeds geüpdatet, dus ik moet tot morgen wachten om mijn auto terug te krijgen. Ze hebben me een Zoe geleend, die veel vergelijkbare eigenaardigheden lijkt te hebben als de Captur.

#30 ·
Ik heb een 22 Meghan Sport en de terugroepactie laten uitvoeren, waardoor mijn auto slechter is geworden, overtoeren rond de 30-50 km/u en nu soms in versnelling 3 of 4 blijft hangen!! Ik haal mijn voet van het gaspedaal, de toeren gaan niet omlaag, dus soms moet ik fysiek stoppen en de auto uitzetten. En weer aanzetten! Het gebeurt bijna elke rit en ik rijd als Dostric-verpleegkundige tot 12 uur per dag. Ik heb gebeld en een andere afspraak gemaakt, want ze stellen voor om contact met hen op te nemen als ik problemen blijf ondervinden, wat ik heb gedaan. Ik heb de auto teruggebracht en me is verteld dat het een 'karakteristiek' van de auto is en dat ze niets kunnen doen! Vóór de terugroepactie deed ze het sporadisch zonder versnellingsproblemen... nu bij elke rit! Ik kan het horen en voelen in de pedalen! Ik heb ook twee keer de STOP- en Engine Magamemt-lampjes gehad en vermogensverlies!! Echt gefrustreerd met Renault, die zich bewust lijken te zijn van het probleem en nu te horen krijgen dat het een karakteristiek van de auto is!!!

#32 ·
Dat klopt niet, dus je moet het ofwel terugnemen of verder escaleren met Renault. Ik heb een 23 Rive Gauche auto en hoewel ik me niet bewust was van een groot probleem met overtoeren voordat ik de software-update had, heb ik geen problemen meer ondervonden sinds ze de update hebben uitgevoerd.
Ja, ze is terug op 1 augustus!! Ik ben niet blij en dat weten ze! Sorry voor al mijn typefouten! Ik ben thee aan het koken terwijl ik schrijf, ik was aan het 'googelen' om te zien of er iemand was die dit probleem ervoer en kwam je bericht tegen!! Ik ben misschien een meisje en kan het minimale doen om de auto te laten rijden, maar ik weet dat auto's niet te veel toeren moeten maken of in de versnelling moeten blijven hangen!

#34 ·
Had vandaag een servicebeurt van 1 jaar op mijn Captur E-tech Hybrid, inclusief een 'Herprogrammering van motorcomputers' (blijkbaar x4). Code gegeven als BLUE OTS 0E2M. Ik had problemen met te hoge toerentallen en valse waarschuwingen, en de servicemonteur adviseerde dat de terugroepactie de te hoge toerentallen dekt. Reed 5 mijl op een tweebaansweg op de terugweg naar huis zonder tekenen van te hoge toerentallen, zelfs niet toen ik op een heuvel het gaspedaal volledig indrukte. Hopelijk lost dat het probleem op. De terugroepactie duurde 4 uur plus service. Heb gegoogeld op BLUE OTS 0E2M en niets gevonden. Heb geen melding op mijn app gekregen en geen brief ontvangen, aangezien de terugroepactie als 'niet-veiligheid' is geclassificeerd. Probeer dat maar eens te rechtvaardigen als je 's nachts in de Schotse Hooglanden een vrachtwagen op een heuvel probeert in te halen en de auto niet wil schakelen!!!

#36 ·
Had vandaag een servicebeurt van 1 jaar op mijn Captur E-tech Hybrid, inclusief een 'Herprogrammering van motorcomputers' (blijkbaar x4). Code gegeven als BLUE OTS 0E2M. Ik had problemen met overtoeren en valse waarschuwingen en de servicemonteur adviseerde dat de terugroepactie de overtoeren dekt. Heb 5 mijl op een tweebaansweg gereden op de terugweg naar huis zonder tekenen van overtoeren, zelfs niet toen ik hem op een heuvel vol gas gaf. Hopelijk lost dat het probleem op. Terugroepactie duurde 4 uur plus service. Heb gegoogeld op BLUE OTS 0E2M en niets gevonden. Heb geen melding op mijn app gekregen en geen brief ontvangen, aangezien de terugroepactie als 'niet-veiligheid' is geclassificeerd. Probeer dat eens te kwalificeren als je een vrachtwagen op een heuvel in de Hooglanden 's nachts probeert in te halen en de auto niet van versnelling verandert!!!
Dit werd in de app getoond:

Image

Mijn Captur gaat aanstaande vrijdag naar binnen. Dealer wist er alles van. Krijg de laatste tijd veel last van overtoeren.

#37 ·
Na de update is het gedrag van de motor aanzienlijk veranderd. Hij toert niet langer te hoog, maar ook als hij koud is en de motor start, blijft hij aan. Ik neem aan totdat hij warm is. Zelfs als er voldoende lading is.

Ik ben vandaag naar de supermarkt geweest en de auto had meer dan 70% lading, maar de motor moest toch starten (bergop), maar was stil en bleef de hele weg aan en voor het eerst sinds ik de auto bezit, bereikte de batterij 100%.

#39 ·
Laat het je weten als je een update hebt gehad als de motor beter is. Groeten
Ik heb vorige week de update (Megane Plugin hybrid sport tourer) gekregen. Maar ik merkte dat de auto na de update minder soepel loopt (luider geluid van de motor). Het stuur begon zelfs licht te trillen tijdens het rijden op de snelweg. Heeft iemand dezelfde (slechte) ervaring gehad? WTF heeft deze update met de auto gedaan?

#40 ·
Ik heb vorige week de update (Megane Plugin hybride sport tourer) gekregen. Maar ik merkte dat de auto minder soepel rijdt na de update (luider geluid van de motor). Het stuur begon zelfs licht te trillen bij het rijden op de snelweg. Heeft iemand dezelfde (slechte) ervaring gehad? WTF heeft deze update met de auto gedaan?
Er is duidelijk iets mis, want het zou niet zo moeten zijn - in plaats van het hier te vragen, breng het zo snel mogelijk terug en laat het controleren.